Hétfőn a világ egy kicsit jobban figyelt Bostonra, mint azt bárki is szerette volna. A maratoni futás célvonalánál történt robbantás híre pillanatok alatt bejárta a sajtót, az okostelefonoknak, tableteknek és egyéb kommunikációs eszközöknek köszönhetően azonban a közösségi média ismét gyorsabban reagált, mint bármelyik sajtóorgánum. A tanúságot minden szakembernek le kell(ene) vonni.
Ma már bárki hiteles hírforrássá válhat, és ez egyáltalán nem véletlen. A fent említett eszközöknek köszönhetően néhány pillanat alatt posztolhatunk tartalmat a közösségi oldalakra, és mire a televíziós stábok észbe kapnak, gyakorlatilag már szárnyra kapott a hír, arról nem is beszélve, hogy nem ritka, hogy ők is a Facebook-ról, Twtitterről, satöbbiről szerzi be az alapinfókat. Persze ennek vannak hátulütői is - mert az emberi hülyeség/rosszakarat/hiszékenység sosem alszik, így - a kamu hírek is könnyen terjednek, de ezt meg kell tanulni szűrni, a szerkesztőségeknek pedig ideje stratégiát váltani.
Egy korábbi posztban már említettem, hogy egy bármilyen szerkesztőség tagjainak elengedhetetlen kelléke kell(ene), hogy legyen az okostelefon. Bostonban ez az állítás többszörösen is bizonyította létjogosultságát, enélkül a szerkesztőségek már azelőtt elveszítik a hírversenyt, hogy az egyáltalán elindult volna.
A hazai szerkesztőségek jelentős része továbbra sem tud elszakadni attól, hogy egy videós bejelentkezéshez egy komplett stáb kell. Bizonyos helyzetekben persze ez így is van, de az esetek döntő többségében inkább számít a gyorsaság, mintsem a minőség. Az emberek információkat akarnak. Itthon szerencsére ilyen jellegű esemény eddig nem történt, de a március 15-i extrém időjárás például jó tanulópénz lehetett az újságíróknak/szerkesztőknek, egy-egy ilyen példán tanulva pedig sokat fejlődhetnének a hazai piac szereplői.
A közösségi oldalak esetében két dolog számít: a tömörség és a kép/videó. Ezen túl majdnem teljesen mindegy, hogy 3, 5 vagy 10 perccel később egészül ki a cikk a részletekkel, a lényeg ugyanis itt is az, hogy ki tudja elsőként közölni az információt.
Aki lemarad, kimarad.